Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

“De BankGiro Loterij ZomerConcerten komen prominenter op de radar”

Pieter Van der Meer 11 januari 2019

Afgelopen jaar werd bekend dat Robeco na dertig jaar stopte als sponsor van de zomerconcerten in Het Koninklijk Concertgebouw. De zoektocht naar een opvolger duurde niet lang. Al snel kwam de BankGiro Loterij in beeld waarmee Het Concertgebouw al een langdurige samenwerking heeft. Met de achterban van de cultuurloterij heeft Het Concertgebouw de logische nieuwe partner gevonden voor de zomerconcerten. De directeuren Simon Reinink en Daan Peters vertellen over hun gezamenlijke strategie.

In zijn werkkamer aan de achterkant van Het Concertgebouw vertelt Simon Reinink over het afgelopen jaar. In hetzelfde jaar nam hij afscheid nam van partner Robeco en met een bestaande partner verstevigde hij juist de banden. Reinink kijkt met veel plezier en respect terug op de Robeco SummerNights. “Het was voor het eerst in de geschiedenis dat een Nederlands podium gedurende de zomermaanden dag-in-dag-uit een aantrekkelijk programma wist te presenteren. Daar heeft Robeco in al die jaren geweldig bij geholpen. Ik denk dat het mooi is dat je een partner aan je zijde hebt die dat meerjarig mogelijk maakt. Die manier van samenwerken was echt een partnership en dat heeft ons heel ver gebracht.”

Mooie kans

Daan Peters, managing director van de BankGiro Loterij, zag dat door die samenwerking een grote groep mensen in de zomermaanden Het Concertgebouw bezoeken. “Als BankGiro Loterij zagen we een hele mooie kans toen bekend werd dat Robeco stopte met de zomerconcerten. Toen dachten wij: dit is een gat waar we graag meteen in willen springen.” Reinink had exact dezelfde gedachte. “Ik heb de directie van de BankGiro Loterij al in een vroeg stadium hierover geïnformeerd.” De twee directeuren gingen daardoor ook snel met elkaar in gesprek. Peters: “We vonden elkaar meteen in die zomerconcertreeks.”

"Voor Het Concertgebouw biedt dit een prachtige kans, want op deze manier kunnen we door de grote achterban van de BankGiro Loterij een hele grote groep bereiken die we anders niet bereiken" - Simon Reinink (Het Concertgebouw)

Het Concertgebouw is al sinds 2000 een van de partners van de BankGiro Loterij. Bij dé cultuurloterij gaat van ieder lot waarmee wordt gespeeld de helft van de opbrengst naar culturele organisaties zoals musea en monumenten. In 2017 ging een recordbedrag van 74,8 miljoen euro naar 78 organisaties. “Het Concertgebouw ontving afgelopen jaar meer dan 1,5 miljoen euro uit de BankGiro Loterij, waardoor het prachtig werk kan doen”, zegt Peters. Met dat geld kan Het Concertgebouw onder andere investeren in de verduurzaming van het monumentale gebouw, legt Reinink uit. 

Bestaande samenwerking

Het partnership gaat verder dan het mogelijk maken van een nieuwe lichtinstallatie en betere isolatie. “We zijn echt partners: ook bijzondere evenementen voor relaties en loterijdeelnemers kunnen in Het Concertgebouw plaatsvinden”, zegt Reinink. Vanuit die gedachte kwam het idee om de bestaande samenwerking verder uit te bouwen. “De basis van de ZomerConcerten staat al, die is goed. We hebben nu een unieke kans om twee maanden zelf evenementen te organiseren en om de mooie concerten van Het Concertgebouw aan onze relaties aan te bieden. Voor Het Concertgebouw biedt dit een prachtige kans, want op deze manier kunnen we door de grote achterban van de BankGiro Loterij een hele grote groep bereiken die we anders niet bereiken. Een prachtige aanvulling op het al brede publiek dat we met de Robeco SummerNights wisten te bereiken. Dit is een enorme win-win situatie.”

VIP-KAART

Voor BankGiro Loterij richt de sponsorstrategie rond de ZomerConcerten zich grotendeels op het klantbehoud. “Als je deelnemer wordt, krijg je de VIP-KAART, waarmee je gratis naar vijftig topmusea in Nederland kunt. Nu bieden we ze dus ook de mogelijkheid om met korting naar de BankGiro Loterij ZomerConcerten te gaan. Wij denken dat we daarmee iets moois bieden voor onze klanten.” Peters hoopt met de BankGiro Loterij ZomerConcerten een nieuwe groep van lotenkopers aan te spreken. “Toen dit bekend werd kreeg ik veel positieve reacties uit mijn omgeving. Mensen zeiden: dat vind ik nou een mooie stap van de BankGiro Loterij en Het Concertgebouw; ik ga ook een lot kopen.”

"Nu bieden we deelnemers ook de mogelijkheid om met korting naar de BankGiro Loterij ZomerConcerten te gaan. Wij denken dat we daarmee iets moois bieden voor onze klanten" - Daan Peters (BankGiro Loterij)

Nieuwe naam

De vraag is hoe lang het zal duren voordat het sterke merk Robeco SummerNights niet meer in het geheugen is gegrift van de muziekliefhebber. Daar maken de beide heren zich geen zorgen over. “Als mensen maar naar Het Concertgebouw komen dan is het al mooi. Dan raken ze vanzelf gewend aan de nieuwe naam.” Peters sluit zich daar bij aan: “Ons doel is ook bereikt als onze deelnemer hier naar Het Concertgebouw komt. Als op den duur het in de volksmond ook de BankGiro loterij ZomerConcerten gaat heten zijn wij helemaal blij.” 

Reinink geeft zijn partner aan de andere kant van de vergadertafel mee dat het snel kan gaan met die naam vanwege de intensieve marketingcampagne die al in het voorjaar start. “Dus je hebt van februari tot augustus ontzettend veel aandacht in de media voor de BankGiro Loterij ZomerConcerten. Het zal wel prominenter op de publieke radar komen dan voorheen.”