Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Coca-Cola maakte deze zomer van recyclen een feestje

Pieter Van der Meer 6 september 2018

Coca-Cola gaf afgelopen festivalzomer in België een andere draai aan het recyclen van plastic flesjes. Geen saaie inzamelbak waar de flesjes in en naast vallen, maar letterlijk de complete recycle-belevenis. Coca-Cola bracht namelijk met de 'Drink.Recycle.Win'-stand plezier en het belang van hergebruik samen.

De 'Drink.Recycle.Win' stand stond afgelopen zomer in België op de festivals Rock Werchter, Dour en Pukkelpop. Op kleinere festivals stond een iets kleinere variant van de recycling activatie. In de stand van Coca-Cola die veel weg had van een kermisattractie met vijf activiteiten die de bezoekers dichterbij het recycling van pet-flesjes bracht. Er zat dus ook nog een educatief randje aan. 

Coca Cola Recycle

Vijf activiteiten

Festivalbezoekers konden in ruil voor een leeg flesje meedoen aan 'Drink.Recycle.Win.' Het spel begon met het verzamelen van punten door lege petflesjes in een basketbalring te gooien. De volgende stap was het 'wassen van de flesjes' in een tunnel. De derde stap was helemaal goed gevonden. Omdat in het recyclingproces de flesjes worden versnipperd, kon je in een container met een confettikanon staan. Dat leverde ook weer mooie foto's en slow-motion video's op voor Instagram. 

Gerecyclede goodies

Bij de vierde stap vroeg Coca-Cola de deelnemers van het eigen meegenomen verpakking een nieuwe verpakking te maken met een nieuw logo. Aan het einde van de rit konden de bezoekers de verzamelde punten inwisselen voor een koude Coca-Cola of goodies gemaakt van geryclecde materialen. Net als bij een grote pretparkattractie konden daar aan de bar ook de foto's uit de confetticontainer worden opgehaald.

Coca-Cola België zag dat de Rock Werchter-bezoeker de 'Drink.Recycle.Win'-activatie konden waarderen. De stand trok ongeveer 9000 bezoekers, er werden meer dan 1000 slow-motion video's gemaakt en meer dan 2000 goodies verdeeld. De inzameling, waar het uiteindelijk ook omdraaide, leverde 3350 petflesjes op om te recyclen. Op festival Dour ontving Coca-Cola van de festivalorganistatie de 'Dour Green Award' voor meest duurzame festivalstand. 

Bron: Coca-Cola Belgium