Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Lowlands ideaal platform voor Rabobank om verhaal te vertellen

Remco Tervoort 23 augustus 2018

Na een geslaagd eerste jaar verbreedden Rabobank en Lowlands hun samenwerking voor de afgelopen editie van het festival. Het succesvolle What’s Happening werd gecontinueerd en vanuit de agri en food achtergrond van de Rabobank werd een nieuw concept gelanceerd: Brasserie 2050. Dankzij de uitgebreide cultuursponsoring waarbinnen het partnership met Lowlands valt, weet de bank een nieuwe doelgroep op een relevante manier te bereiken.

Het partnership tussen Rabobank en Lowlands werd vorig jaar afgetrapt met What’s Happening: dé creatieve vrijhaven van Lowlands. In samenwerking met Kunstbende kregen jong cultureel talent en alle Lowlands-bezoekers een podium hun talenten te ontdekken en hun creativiteit de vrije loop te laten. “De samenwerking met Kunstbende, Lowlands en ook LKCA (de landelijke koepel voor cultuur en amateurkunst, red.) is precies in lijn met onze sponsorstrategie, die we in 2017 hebben ingezet. Nauwe partnerships tussen de lokale Rabobanken en de plaatselijke sport- en cultuurverenigingen vormen het hart van deze strategie”, legt Tom van Kuyk, sponsorstrateeg van Rabobank, uit. “We zochten naar een uithangbord in Nederland op het gebied van cultuur en kwamen al snel bij Lowlands uit, dat zich profileert als festival op het gebied van muziek, theater, wetenschap, film en kunst.”

Het eerste jaar van de samenwerking tussen Lowlands en Rabobank was zeer succesvol. Uit publieksonderzoek van Mojo bleek dat meer dan de helft van de bezoekers de What’s Happening-area heeft gezien en 12.000 bezoekers hebben ook echt meegedaan. De activatie werd met een 7,8 gemiddeld goed beoordeeld. “We hebben in 2017 een voorzichtige entree gemaakt op Lowlands. Het partnership werd goed ontvangen door de bezoekers en de formule werkte zo goed dat we het dit jaar vooral groter en meer bekend wilden maken”, zegt Van Kuyk.

Lowlands heeft een enorm interessante doelgroep voor veel merken. Zulk publiek moet je koesteren

Verhalen vertellen bij Brasserie 2050 

Met de lancering eind vorig jaar van het wereldwijde thema ‘Growing a better world together’ had Rabobank iets in handen om de samenwerking uit te breiden. What’s Happening werd dit jaar uitgebreid en de compound verhuisde naar een andere locatie. Daarnaast werd de bank sponsor van de What’s Happening Headphone Disco – met 20.000 koptelefoons de grootste silent disco van Nederland – en daarnaast kreeg het thema voedsel extra aandacht met het unieke restaurant Brasserie 2050. 

“Vanuit onze food en agri roots zien we het als onze opdracht om bij te dragen aan de uitdaging om anders te gaan eten, verbouwen én produceren”, aldus Van Kuyk.  “In nauwe samenwerking met festivaldirecteur Eric van Eerdenburg en Mojo ontstond het idee voor een restaurant van de toekomst. Het restaurant stond in het teken van het wereldvoedselvraagstuk. Hoe gaan we in 2050 bijna 10 miljard mensen van voldoende gezond en duurzaam geproduceerd voedsel voorzien? The Food Line-up was verantwoordelijk voor het culinaire concept. Zij hebben de gerechten bedacht, waar wij op een laagdrempelige manier verhalen bij kunnen vertellen. We wilden ervoor zorgen dat bezoekers lekker eten kregen voorgeschoteld en tegelijkertijd bewusten werden van wat ze eten.”

Rabobank Lowlands Salade

Publiek Lowlands koesteren 

Volgens Van Kuyk is Lowlands een ideaal platform voor initiatieven als de Brasserie 2050. “Lowlands is het cultuurbrede podium van Nederland met een enorm interessante doelgroep voor veel merken. De bezoekers zijn over het algemeen jong en hoogopgeleid. Daarnaast staan ze open voor nieuwe dingen, ze doen graag zelf mee, zijn geïnteresseerd en geven hun mening. Zulk publiek moet je koesteren. Als je leuke dingen voor hen doet en iets extra’s biedt, word je geaccepteerd.” 

Hoewel het partnership tussen Rabobank en Mojo officieel nog twee jaar doorloopt, hebben beide partijen al de intentie uitgesproken langer met elkaar door te willen gaan. “We willen dingen opbouwen. Als consument wissel je niet zomaar van bank. Maar als wij jou een aantal keer een positieve ervaring kunnen bieden en je moet bijvoorbeeld een hypotheek afsluiten, dan neem je ons hopelijk mee in je overweging. Dat kun je bewerkstelligen door relevant te zijn voor je publiek.”

De kracht van Lowlands is dat het bereik vele malen verder gaat dan de 60.000 bezoekers

Groot bereik 

Van Kuyk is tot nu toe erg tevreden over het partnership met Lowlands. “De samenwerking verloopt in goede harmonie en ze denken echt met ons mee, kijken wat goed bij het festival past. De doelstellingen die we hebben gesteld, gaan vooral over merkvoorkeur bij de bezoekers. Maar bijvoorbeeld ook over het aantal gerechten dat we wilden serveren in Brasserie 2050. We hebben 5000 gerechten als doel gesteld. Vooralsnog ben ik ontzettend blij met hoe dit concept is ontvangen." 

"We gaan de komende periode nog allerlei verhalen vertellen over de brasserie, om het onderwerp levend te houden. Er is al ontzettend veel publiciteit gegenereerd met de Brasserie 2050. Dat toont ook de kracht van Lowlands. Het bereik van het festival gaat vele malen verder dan alleen de 60.000 bezoekers. Voor Rabobank is Lowlands een ideaal platform om ons verhaal te vertellen en delen met de mensen.”