Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Festivalsponsoring zit in het DNA van Brand

Remco Tervoort 7 augustus 2018

Brand is zeer waarschijnlijk de oudste festivalsponsor van Nederland. Het biermerk is al sinds 1970 als partner betrokken bij Pinkpop. De afgelopen decennia werden tevens partnerships afgesloten met vele andere festival. En met de introductie van de Bijzondere Bieren Bar bezet Brand een unieke positie in het festivallandschap. “Het draait echt om de beleving.”

Heineken – waar Brand onderdeel van is – is een van de meest prominente sponsors in de Nederlandse festivalindustrie. Bij het bedrijf is men al jarenlang overtuigd van de kracht van festivalsponsoring. “Door middel van onze partnerships laten we festivalbezoekers kennismaken met onze bieren en de speciaalbier beleving die daarbij past”, zegt Anouk Litjens, Brand Manager Craft Beer bij Heineken.

Festivalsponsoring zit ook in het DNA van Brand. Sinds de eerste editie van Pinkpop in 1970 is Brand hoofdsponsor van het festival. De band tussen de twee Limburgse iconen is enorm sterk, beaamt Litjens. “Pinkpop en Brand zijn twee ijzersterke Limburgse merken. Wij passen perfect bij elkaar. Volgend jaar viert Pinkpop zijn 50e editie en Brand is al die jaren verbonden geweest. Dat zegt wel iets over de relatie.”

Inspelen op stijgende behoefte

Pinkpop is tevens de plek waar Brand nieuwe concepten voor het eerst uitprobeert. Denk bijvoorbeeld aan het Brand Megakrat. Maar ook de Brand Bijzondere Bieren Bar kent zijn oorsprong in Limburg. In 2014 introduceerde het biermerk dit bijzondere initiatief. “We speelden destijds in op de stijgende behoefte naar speciaalbier. Het eerste jaar was het afwachten of het zou aanslaan, en dat deed het. In de loop der jaren hebben we het concept steeds verder uitgebreid. Zo keken de bezoekers dit jaar vanuit de Brand Bijzondere Bieren Bar naar de mainstage, een hele bijzondere plek.”

Volgens Litjens draait het bij de Brand Bijzondere Bieren Bar vooral om de beleving. “Het overkoepelende idee is dat we bezoekers de mogelijkheid geven de smaken en geuren van de bieren te ontdekken in een ontspannen setting. Je kunt bijvoorbeeld aan een tafel zitten en we serveren het bier in glas.”

De Brand Bijzondere Bieren Bar is inmiddels een vertrouwd gezicht bij Nederlandse festivals. Naast Pinkpop beschikken ook onder meer Down the Rabbit Hole en Lowlands over de bar waar verschillende speciaalbieren worden geschonken. Litjens: “Speciaalbier is inmiddels ingeburgerd bij festivals. We zijn een jaar afwezig geweest bij North Sea Jazz en toen werden we ook echt gemist. Dat toont aan hoe snel we iets moois hebben neergezet. Zelfs hardcore-festivals tonen belangstelling voor de Bijzondere Bieren Bar. Bij de keuze met welk festival we een partnership aangaan, gaan we met de festivalorganisator in overleg en vragen we ons altijd af: wie is de bezoeker en waarvoor komen zij naar het festival? Ons concept werkt vooral goed bij weekendfestivals, omdat daar vaker behoefte is aan een moment van rust en ontspanning.”

Brand 20180701 152532 Rudgrcom 23236 Min

Samenwerking

Litjens verwacht dat de populariteit van speciaalbieren de komende jaren alleen maar verder toeneemt en dat die trend doorzet naar de festivalindustrie. “Tot dusver zijn wij het enige biermerk met een bar voor speciaalbieren. Dat is zeker een voordeel. Ik denk dat er nog heel kansen liggen in samenwerking met andere merken binnen het portfolio van Heineken. Lagunitas vind ik bijvoorbeeld een heel gaaf merk. Zij zijn enorm populair in de Verenigde Staten en hun profiel sluit goed aan bij dat van veel festivals. Mogelijk kunnen we Lagunitas in de nabije toekomst integreren in onze activaties.”

Brand speelde dit jaar bij North Sea Jazz ook al in op de stijgende populariteit van ciders. Het introduceerde de Beer & Cider Market, een bar met Brand en de cider merken Apple Bandit en Old Mout Cider. “Met de Beer & Cider Market bedienen we elke festivalbezoeker. We hebben allerlei verschillende soorten bieren en ciders op één plek”, zegt Litjens. 

Brand Beer Cider Market 20180629 134139 Rudgrcom 0679 Min

Inzetten op social media

Op marketinggebied zal Brand komend jaar meer gaan inzetten op social media. “We hebben nog weinig social media ingezet voor de Bijzondere Bieren Bar of het Megakrat. Maar we gaan wel onderzoeken hoe we social media beter kunnen gebruiken. We blijven innoveren en bedenken telkens nieuwe activaties. We willen festivalbezoekers een andere beleving meegeven. Festivalsponsoring is voor ons enorm waardevol”, besluit Litjens.