Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Dit waren de activaties op Lowlands

Remco Tervoort 22 augustus 2018

Voor alweer de 26e keer vond afgelopen weekend in Biddinghuizen Lowlands plaats. Het festival blijft de bezoekers verrassen met muziek, kunst en cultuur. Ook op het gebied van partnerships komt de innovatiedrang van Lowlands terug. Van het ‘Restaurant van de toekomst’ tot een wasprogramma en van een 360 graden camera bij het grootste podium tot de grootste Stille Disco van Nederland.

Lowlands 2018 Mojo 0867 Jeroen Roest Lq

Heineken

Zoals te doen gebruikelijk op Lowlands was Heineken ook dit jaar weer naamgever van een podium. Daarnaast was het biermerk aanwezig met een ‘Unexpected Bar’. Bij Lowlands was een zeecontainer onder het hoofdpodium geplaatst. “Heineken kwam bij Lowlands met de vraag of ze op een bijzondere plek een bar konden bouwen. Wij hadden dit idee voor een bar onder de Alpha al een keer uitgedacht, dus het kwam mooi samen”, legt Rick van Santen uit. “Heineken deelde op het festival sleutels uit aan bezoekers, waarmee de deur naar de bar te openen was. Dat was de enige manier waarop je naar binnen kon. In het café bevond zich ook nog een periscoop waar bezoekers een 360 graden view hadden van de stage. Er ontstond een buzz op het festival en bezoekers wilden dolgraag een kijkje nemen in de bar.”

Lowlands 2018 Mojo 2811 Jeroen Roest Lq

Desperados

Desperados is al een aantal jaren aanwezig met een eigen area: Crazy Town. In de grote loods stonden dagelijks diverse DJ’s en surprise acts, allen urban en hiphop georiënteerd. Op gezette tijden gebeurde er iets onverwachts, zoals tientallen opblaasbeesten die in het publiek werden gegooid of speciale optredens. “De area bood dit jaar plaats aan 550 in plaats van 350 mensen in 2017”, aldus Van Santen. 

Brand

De Brand Bijzondere Bieren Bar is niet meer weg te denken van veel festivals en de bar ontbrak ook niet op Lowlands. Volgens Van Santen was de bar opnieuw een succes onder de bezoekers. “De Brand Bijzondere Bieren Bar was onderdeel van een groot nieuw horecaplein, waar bezoekers ook een aantal ciders konden kopen. Alle dranken werden geserveerd in glaswerk en er was een groot aanbod aan bijpassende cateraars. Zo ontstond een totaalervaring.” 

Lowlands 2018 Mojo 0315 Jeroen Roest Lq

Rabobank

De Rabobank had een uitgebreide aanwezigheid op Lowlands. De bank bouwde voort op het succes van vorig jaar met What’s Happening. Wederom ondersteunde de Rabobank de Kunstbende, die een eigen plek had waar allerlei workshops werden verzorgd door de beste jonge muzikanten, dj’s, dansers, fashiondesigners, taalkunstenaars en meer. ’s Avonds veranderde de area in een grote stille disco. En op donderdag sponsorde Rabobank de grootste silent hone disco van Nederland. 20.000 koptelefoons waren beschikbaar voor de bezoekers van Lowlands. “De What's Happening Headphone Disco was een goede kick-off van het weekend voor Rabobank. Bovendien trad er een dj op die Kunstbende heeft gewonnen en vorig jaar nog indruk maakte in de What’s Happening. Hiermee kwam de slogan ‘van zolderkamer tot mainstage’ helemaal tot zijn recht”, zegt Van Santen.

Verder introduceerde Rabobank dit jaar ‘Brasserie 2050’, oftewel: het restaurant van de toekomst. Verrassende gerechten met toekomstbestendige ingrediënten, waaronder zeewierkaviaar, planktonboter en onkruid, prikkelden niet alleen de smaakpapillen van festivalgangers, maar zetten ook aan tot denken. Het restaurant stond dan ook in het teken van het wereldvoedselvraagstuk: hoe gaan we in 2050 bijna 10 miljard mensen van voldoende gezond en duurzaam geproduceerd voedsel voorzien? “Rabobank was zo enthousiast over het eerste jaar op Lowlands dat ze wilden uitbreiden en vanuit haar food en agri roots ziet Rabobank het als haar opdracht om bij te dragen aan deze uitdaging”, legt Van Santen uit. “Niet alleen het eten, maar ook het restaurant zelf was volledig duurzaam. Binnen Lowlands Science had Rabobank bovendien een samenwerking met imec. Samen hebben zij de kas van de toekomst gemaakt, waarmee ze wat meer de diepte in konden met het verhaal over voedselproductie in de toekomst.”

Bacardi

De Hacienda is in de loop der jaren uitgegroeid tot een begrip op Lowlands. De grootste club van het festival is al jaren een geliefde plek van de festivalbezoekers. Van Santen: “De Hacienda is voor Bacardi een van de belangrijkste activaties op de festivals in Europa die zij sponsoren. Het dient voor Bacardi echt als een voorbeeld voor hun partnerships met festivals in andere landen."

Lowlands 2018 Mojo 1278 Jeroen Roest Lq

Coca-Cola

Coca-Cola gebruikt dit jaar verschillende festivals – waaronder Lowlands - om de nieuwe ijsthee van het merk aan het publiek te introduceren. In het Fuze Tea Treehouse konden de bezoekers verschillende soorten ijsthee proeven. Van Santen: “Het idee is een moment voor jezelf te hebben tijdens de drukte van het festival. Dat past goed bij de slogan van Fuze Tea: 'Serve yourself a little me-time’.” Als verrassing werd op de maandagochtend na het festival een tailor-made blikje Fuze Tea uitgedeeld aan alle vertrekkende bezoekers, ontworpen door de Lowlands art-director.

Lowlands 2018 Mojo 3795 Jeroen Roest Lq

Miele

Miele was voor het tweede jaar op rij partner van Lowlands. Net als vorig jaar konden bezoekers zelf in de PowerWash op een verrassende manier een kort ‘wasprogramma’ ervaren. Naast de Miele PowerWash legde Miele dit jaar ook een link naar haar keukenapparatuur met de Miele Stoomoven als foodstand. Op het festivalterrein stond een uitvergrote stoomoven, waar de hele dag koolhydraat- en eitwitrijke stoomgerechten werden verkocht. “De activatie van vorig jaar was enorm succesvol en kwam gelukkig dit jaar terug. Met de komst van de Stoomoven werd niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant van de festivalganger verzorgd”, aldus Van Santen.

Lowlands 2018 Mojo 1060 Jeroen Roest Lq

Jack Daniel’s

Nieuw op Lowlands was een activatie van Jack Daniel’s. Ze waren aanwezig met een bar, groot Tennessee stijl terras en een selectie van hun beste whisky cocktails. Geserveerd in glas. “De bar van Jack Daniel’s was dé plek om te genieten van een goede cocktail en even te relaxen”, zegt Van Santen.

Uber

Als onderdeel van een wereldwijd partnership met Live Nation was Uber dit jaar voor het eerst verbonden aan Lowlands. Festivalbezoekers konden zo eenvoudig van en naar Lowlands worden gebracht. Vanwege het partnership kregen bezoekers €10 korting op de eerste rit met promotiecode ‘LOWLANDS2018’.

Amnesty International

Amnesty voert ook dit jaar actie voor Mensenrechtenactivisten over de hele wereld. Activisten die op vreedzame wijze opkomen voor hun rechten. Ze hoopten ook dit jaar weer op de steun van de festivalbezoeker, die tevens een potje oneerlijk tafelvoetbal konden spelen. “Amnesty heeft dit jaar op Lowlands ruim 16.000 handtekeningen opgehaald voor een Oekraïense LHBTI activiste. Het is mooi dat een dergelijke organisatie al jarenlang op zoveel support kan rekenen van de bezoekers”, aldus Van Santen.

Stichting Vluchteling

Stichting Vluchteling vroeg wederom aandacht voor vluchtelingen over de hele wereld. Ze deden dit middels het aanbieden van luxe badkamers en schone toiletten in ruil voor enkele festivalmuntjes. Met de opbrengsten wordt levensreddende noodhulp aan vluchtelingen wereldwijd verzorgd.


Foto's: Jeroen Roest