Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Smirnoff zet zich met volledig vrouwelijke stage in voor gelijkheid

Remco Tervoort 3 juli 2018

Met de campagne 'Equalizing Music' zet Smirnoff zich sinds 2017 in voor vrouwen in de muziekwereld. Het merk wil vrouwelijke artiesten letterlijk een podium bieden om hun muzikale talent te tonen aan de wereld. In samenwerking met radiostation Rinse FM host Smirnoff tijdens het Wireless Festival een stage met een volledig vrouwelijke line-up.

Zowel Rinse FM als Smirnoff zet zich in voor de disbalans tussen het aantal mannen en vrouwen dat optreedt in clubs en tijdens festivals. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat vrouwelijke artiesten zwaar ondervertegenwoordigd zijn op festivals. Zo was in 2016 maar 17% van de headliners van muziekfestivals een vrouw. 

Invloed uitoefenen

Ook op het Wireless Festival van dit jaar waren nauwelijks vrouwen terug te vinden in de programmering. Tijd voor actie, vonden Smirnoff en Rinse FM. De volledig vrouwelijke line-up op hun stage is een reactie op het feit dat er aanvankelijk maar drie vrouwelijke artiesten zouden optreden. “Dit gaat erom ondervertegenwoordigd talent een platform te bieden, de volgende generatie vrouwelijke headliners te inspireren en invloed uit te oefenen op de muziekindustrie voor meer gelijke kansen”, aldus Sam Salameh van Smirnoff.

Het vodkamerk strijdt al enkele jaren voor meer gelijkheid in de muziekwereld. Zo maakte het in 2016 een documentaire over een vrouwelijk dj-collectief uit New York en een vrouwelijk boekingsbureau. Daarnaast ging Smirnoff samenwerkingen aan met onder meer Spotify en muziekwebsite Pitchfork om meer bewustzijn te creëren onder muziekliefhebbers en vrouwelijke artiesten te promoten. 


Headerfoto: Wikimedia