Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Port of Rotterdam verstevigt relaties tijdens North Sea Jazz

Pieter Van der Meer 23 juli 2018

Port of Rotterdam is al langdurig aan North Sea Jazz verbonden en vorig jaar tekende het Havenbedrijf Rotterdam bij voor nog eens vijf jaar. "Wij vinden het belangrijk dat dit mooie festival in de stad Rotterdam blijft", zegt Richard van der Eijk, directeur communications & external affairs bij Port of Rotterdam. De hoofdsponsor gebruikt het festival voornamelijk om relaties uit te nodigen.

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft een actief sponsorbeleid in de stad met een duidelijke visie, legt Van der Eijk uit. "Dat doen we doen we vanuit het idee dat we de stad en haven bij elkaar willen houden. We willen die verbinding tot stand brengen. De haven is niet meer zo zichtbaar als vroeger en we vinden het belangrijk om de Rotterdammers erop te blijven wijzen dat ze in een havenstad wonen. Er zijn mooie banen in de haven te vinden en het biedt ook mooie natuur. Dat weet niet iedereen. Daarbij draagt een bruisende stad bij aan een goed vestigingsklimaat en daar profiteert ook de haven van." 

Goed voor Rotterdam 

Dat doet Port of Rotterdam door een positieve rol te spelen in de stad, zoals met North Sea Jazz. Van der Eijk: "Het is ontzettend belangrijk dat je met een aantal bedrijven samenwerkt dat zo'n enorm evenement als North Sea Jazz ook daadwerkelijk in de stad Rotterdam kan blijven. Er zijn altijd kapers op de kust om zo'n mooi merk en evenement over te nemen. Wij denken ook dat het goed is voor Rotterdam."  

Dat het partnership met North Sea Jazz naamsbekendheid oplevert is niet het belangrijkste doel voor Port of Rotterdam. "We staan hier overal op de borden, maar dat hebben we niet heel hard nodig. Iedereen kent de haven al, gelukkig. We gebruiken de North Sea Jazz avonden vooral om gasten uit te nodigen." 

180714 Nn North Sea Jazz Nsj18 Mojo 0596 Jeroen Roest Lq  Pormeetingp

Het Port of Rotterdam Meetingpoint. Lees hier meer over de publieksactivaties van het Havenbedrijf en andere partners. 

Van der Eijk heeft de afgelopen jaren al gemerkt dat het jazzfestival perfect is voor hospitality. "Je ziet dat dit een populair festival is. Wij hebben totaal geen moeite om ons pakket aan kaarten op een goed niveau vol te krijgen. Dat geeft aan hoe dit festival gegroeid is."  

Gastoptredens in Birdland

Tijdens North Sea Jazz nodigde het Havenbedrijf haar relaties uit in het pop-up sterrenrestaurant Parkheuvel en in de VIP-zaal Birdland. Behalve op goed eten en drinken werden relaties ook getrakteerd op bijzondere gastoptredens van Marcus Miller, Hans en Candy Dulfer en New Cool Collective. "We geven onze relaties verder alle vrijheid om naar de concerten te gaan, want we zijn natuurlijk allemaal muziekliefhebbers en we willen daar ook van genieten", zegt Van der Eijk.  

Hoe zij het festival beleven verschilt enorm volgens Van der Eijk. "Ik zie hier relaties die hebben het programma van voor tot achter gespeld die precies weten hoe laat ze waar willen zijn. En mensen die zeggen: ik weet er niet zoveel van, maar ik vind het wel leuk om naar een paar concerten luisteren." 

Banden aanhalen met relaties

Voor Port of Rotterdam is het festival zo een ideale gelegenheid om de banden met partners aan te halen. "Dat kunnen mensen van provincies zijn of van de gemeente en met name de commerciële relaties: er zitten 3000 bedrijven in de haven. Een aantal daarvan nodigen we hier uit. Je ontmoet elkaar, je spreekt elkaar informeel. Dat helpt altijd de relatie te verstevigen en de laatste ontwikkeling te bespreken. Je hoort weer nieuwe dingen en je ontmoet nieuwe mensen. Ik heb vanavond ook gezien dat mensen die elkaar nog niet kenden elkaar ontmoetten en hebben afgesproken over bepaalde projecten later door te praten." 

Foto's: Jeroen Roest