Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Hoe WOO HAH! is uitgegroeid tot het grootste hiphopfestival van de Benelux

Remco Tervoort 20 juli 2018

In slechts vijf jaar tijd is WOO HAH! uitgegroeid tot het grootste hiphopfestival van de Benelux. De vijfde editie vond afgelopen weekend voor het eerst plaats in de Beekse Bergen en was met 32.500 bezoekers per dag stijf uitverkocht. Hoe is deze groei bewerkstelligd? Wat is de kracht van WOO HAH!? En wat maakt het festival zo interessant voor merken? We vroegen het aan festivaldirecteur Ruud Lemmen.

Met het idee meer hiphopartiesten in het zuiden van het land te laten optreden, begonnen het Tilburgse poppodium 013 en Mojo Concerts in 2014 WOO HAH!. “Toen we begonnen bestond in Nederland eigenlijk maar één hiphopfestival: Appelsap. Er was behoefte aan een groot, nieuw initiatief, zeker in het zuiden. Het lag voor de hand de eerste editie in Tilburg te organiseren en als locatie kozen we voor de Spoorzone”, zegt Lemmen, die namens 013 al vanaf het begin nauw bij het festival is betrokken.

Hoewel de eerste editie allerminst een doorslaand succes was besloten 013 en Mojo door te zetten, en met succes. WOO HAH! kende een ongekende groeicurve - het aantal bezoekers vertienvoudigde tussen de 1e editie en de 4e editie – en afgelopen jaar groeide het festival uit zijn jasje in de Spoorzone van Tilburg. Verschillende nieuwe locaties werden bekeken en uiteindelijk viel de keuze op de Beekse Bergen in Hilvarenbeek, waar ook Down the Rabbit Hole en Decibel Outdoor plaatsvinden. Het terrein bood de mogelijkheid tot een ruime randprogrammering en een grote camping. 

Lemmen kijkt tevreden terug op de eerste editie op de nieuwe locatie. “Het was een grote en spannende stap naar de Beekse Bergen te verhuizen. Maar het heeft fantastisch uitgepakt. We waren met 32.500 bezoekers per dag stijf uitverkocht en de sfeer was zoals altijd geweldig.”

Ik denk dat we door ons unieke bezoekersprofiel voor veel merken een interessante partner zijn - Ruud Lemmen

Hiphop is booming 

De sfeer bij WOO HAH! is één van de punten die het festival onderscheidt van veel andere festivals. Het heeft onder meer te maken met het internationale publiek – per dag zijn er bijna 10.000 buitenlandse bezoekers – en de leeftijd van de bezoekers. Ongeveer 80% van het publiek bestaat uit millennials. “Bijna iedereen die jong is luistert tegenwoordig wel naar hiphop. Het is uitgegroeid tot een dominante muziekstroming. De markt is echt booming en dat je zie terug op WOO HAH!”, zegt Lemmen. 

De overwegend jonge doelgroep brengt ook uitdagingen met zich mee, zo legt de Tilburger uit. “Het is een hele kritische doelgroep. Maar tegelijkertijd zijn ze ook heel enthousiast. Dat maakt het ook zo mooi. Het houdt ons scherp en hun houding draagt ook zeker bij aan ons succes. We luisteren heel goed naar onze bezoekers en zijn continue met hen in gesprek. Je moet ook goed communiceren, omdat veel bezoekers bij ons hun eerste festivalervaring hebben. Het is tevens belangrijk veel dingen goed uit te leggen. Wat is bijvoorbeeld een pendelbus? Wat neem je mee naar een festival? Op dergelijke vragen moet je vooraf een goed antwoord hebben. Het is belangrijk de doelgroep meerdere keren op dit soort zaken te wijzen, zodat ze goed voorbereid naar het festival gaan.”

01 Willem Van Breugel Lil Pump

Interessante partner

De jonge, urban doelgroep brengt nog iets anders met zich mee: WOO HAH! bezet een unieke plek in het festivallandschap. Er is geen ander festival waar zoveel jongeren samenkomen. “Ik denk inderdaad dat we door ons unieke bezoekersprofiel voor veel merken een interessante partner zijn”, zegt Lemmen. “Met deze doelgroep, gekoppeld aan onze locatie kunnen we voor heel veel partijen een meerwaarde vinden om partner te worden. Natuurlijk moet er wel een overlap in interesse zijn tussen ons en de merken. Juist ook omdat de doelgroep kritisch is.”

Eén van de merken die al snel het succes van WOO HAH! zag, is Snipes. De retailer was dit jaar voor het derde jaar op rij presenting partner. Snipes had een eigen stage en verkocht gedurende het weekend een exclusieve kledinglijn. Lemmen is erg blij met de samenwerking. “Snipes is een hele fijne partij om mee samen te werken. De kleding en sneakers die onze bezoekers dragen, kopen ze vaak bij Snipes. Ze sluiten dus perfect aan bij de doelgroep en zijn eigenlijk de perfecte partner.”

Voor het tweede jaar op rij presenteerden Snipes en WOO HAH! unieke festivalmerchanidse. Op het festivalterrein werden onder meer shirts, truien, sokken en petjes verkocht. “Wij maken samen met een partner de ontwerpen en de uitwerking en verkoop gebeurt door Snipes. De kledinglijn is exclusief verkrijgbaar op het festival. Er stonden op het terrein lange rijen voor de WOO HAH!-merchandise. De kleding is weer uitverkocht. Het is geweldig om jongeren met trots in onze kleding te zien rondlopen.”

Een andere trouwe partner is Canna. Vanaf het begin is het bedrijf dat actief is op het gebied van plantenvoeding betrokken bij WOO HAH!. Naast stagebranding had Canna dit jaar ook een eigen chill area. “Canna begeeft zich veel in de urban- en hiphopmarkt. Ze hebben altijd leuke ideeën over activaties en hun betrokkenheid bij het festival is groot. Zo hadden ze nu een activatie waarbij bezoekers een 360 gradenfoto konden laten maken. Met deze activatie laat Canna zien dat het meegaat met de tijd en weet wat er speelt onder de bezoekers”, aldus Lemmen.

ZIE OOK: 6 originele activaties op WOO HAH!

20180713 Woo Hah Belly 001 Photo By Erik Luyten

Blockparty

Ook andere partners als Desperados, Coca-Cola, Mascotte en Heineken zijn gedurende het weekend aanwezig op het festivalterrein. Daarnaast zorgt de organisatie zelf voor veel activiteiten. Zo was er dit jaar onder meer een skatepark gebouwd. Lemmen: “Het is een kruising tussen een skatebaan en een break dance-vloer en ’s avonds transformeerde het in een area waar we feestjes gaven. Dan staan er 1500 man volledig uit hun dak te gaan. Het idee is een beetje de sfeer te creëren van blockparty’s en pop-up party’s zoals we die uit de hiphop kennen.”

Hoewel de programmering van artiesten internationaal georiënteerd is, geeft WOO HAH! wel degelijk ruimte aan jong, Nederlands talent. Het werkt samen met de Herman Brood-academie en is er een eigen talentenprogramma, dat niet alles gericht is op muziek, maar ook op cultuur. “We zitten dicht op de doelgroep en kunnen wel redelijk inschatten waar ze van houden. Dat zijn bekende artiesten uit de VS, maar ook talenten uit eigen land. Onze bezoekers willen alles meemaken en gaan helemaal in bepaalde dingen op. Maar ze willen ook plekken hebben waar ze rustig kunnen chillen. Er hangt echt een unieke sfeer op het festival en dat zie je terug tijdens de optredens.”

Ivo Kayser The Block Min
We willen de komende jaren doorgroeien naar 50.000 bezoekers per dag en het grootste hiphopfestival van Europa worden - Ruud Lemmen

Kendrick Lamar

In volume behoort WOO HAH! al tot de drie grootste hiphopfestivals van Europa. Waar Lemmen er ruim een jaar geleden nog van droomde J. Cole als headliner te kunnen programmeren, daar heeft hij de lat inmiddels al verlegd. “Het zou leuk zijn als Kendrick Lamar of Drake naar ons zou komen. We willen de komende jaren doorgroeien naar 50.000 bezoekers per dag en het grootste hiphopfestival van Europa worden. Dat moet mogelijk zijn, want we waren dit jaar ruim van tevoren uitverkocht en er is nog veel meer vraag van het publiek. Maar of dat gelijk volgend jaar al gebeurt is iets wat we nog even in alle rust zullen gaan bekijken. Meer dan 90 procent van onze bezoekers komt het jaar daarop terug, dat zegt wel iets. Als je in de buurt van je dromen komt, verleg je gewoon de lat. Dat hebben we de laatste jaren heel vaak gedaan.”


Headerfoto: Willem van Breugel - All rights reserved / Foto's in tekst: Willem van Breugel - All rights reserved, Erik Luyten - www.erikluyten.nl - All rights reserved en Ivo Kayser - www.ivokayser.nl - All rights reserved.