Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Concert als experiment: meer engagement door live muziek

Redactie Livescope 25 juni 2018

Hoe bepaal je nu precies hoe mensen zich voelen, wat er met hun emoties gebeurt en wat hun stemming is tijdens een live concert en wat in het algemeen het effect is van live muziek op het menselijk brein? Die kennis is voor wetenschappers, maar zeker ook vanuit marketingoogpunt heel bruikbaar. Dat doe je gewoon door de proef op de som te nemen. Live Nation deed het, in een uniek partnership met IT-gigant Cisco en consultancybureau TBD Labs en in samenwerking met een team van wetenschappers.

De organisatoren rustte alle bezoekers tijdens een live concert van muzikant/zangeres St. Vincent uit met allerhande meetapparatuur en legden de resultaten nauwkeurig vast. Vorige week tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity in Zuid-Frankrijk werden de bevindingen gepresenteerd. Belangrijkste conclusie: het effect van live muziek op onze emotionele staat is onvergelijkbaar met het luisteren van een album in je eigen huiskamer.

Meer aandacht, betrokkenheid

Dat beeld registreerden sensoren op hoofd en huid. De onderzoekers zagen een toename van maar liefst 53 procent in emotionele intensiteit bij de concertgangers en meer dan negentig procent van de aanwezigen beleefde tijdens het optreden een veel sterker gevoel van aandacht voor wat er in zijn of haar omgeving gebeurde en beleefde aanzienlijk meer engagement, oftewel betrokkenheid. Bovendien resulteerde de beleving van het live event bij de bezoekers in een aanzienlijk betere stemming dan in het dagelijks leven. 

Kansen voor sponsors

Het onderzoek dat werd gedaan vanuit dit unieke partnership valt binnen het domein van de neurowetenschap, de wetenschap die onderzoekt hoe emoties en stemming ons denken beïnvloeden. En dat vormt weer de basis voor neuromarketing, een vorm van marketing die kennis uit de neurowetenschap gebruikt om met producten in te spelen op behoeften van consumenten.

Hoe dat in zijn werk kan gaan en of en hoe neuromarketing effectief ingezet zou kunnen worden, is bijna een wetenschap op zich. Maar dat live muziek ons in haast ongekende staat kan brengen en dat daar kansen liggen voor sponsors, mag duidelijk zijn. De wetenschap op dit vlak gaat in hoog tempo voort, dus nieuwe ontwikkelingen volgen vast snel.