Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Merkbeleving dankzij live beleving

Redactie Livescope 28 juni 2018

Tijdens de NIMA Marketing Day op 21 juni in Utrecht gaf Mojo tijdens een sessie marketeers inzicht in de manier waarop festivals een unieke kans zijn om merkbeleving te ontwikkelen. MOJO heeft namelijk de afgelopen jaren door middel van sponsorpartnerships voor een groot aantal merken onder andere omzetverhoging gerealiseerd, maar ook oplossingen geboden om hoogopgeleide werknemers aan te trekken.

Gedreven door liefde voor muziek en talent voor organisatie ontwikkelde Mojo in de afgelopen 50 jaar een ontelbare reeks van concert- en festivalbelevingen voor miljoenen fans. “Juist deze live events bieden unieke kansen voor sponsoring omdat het een manier is om merkbeleving te creëren en om echt in contact te komen met de doelgroep", vertelt Marcel Surendonk, Head of Brand Partnerships bij MOJO.

Merkbeleving dankzij live beleving

In een tijd waarin we overstelpt worden door informatie en indrukken is het voor merken nog moeilijker om echt in contact te komen met mensen. Als het al lukt om zichtbaar te zijn bij de juiste doelgroep is het nog maar de vraag of er ook daadwerkelijk iets gebeurt met de merkbeleving. Dat de markt voor muzieksponsoring zich sterk ontwikkelt is dan ook niet verwonderlijk. 

Festivalsponsoring biedt de unieke mogelijkheid om aan te haken bij een beleving en zo bij een hele specifieke groep mensen de merkoverweging- en voorkeur te beïnvloeden. Sponsoring is als geen ander marketinginstrument in staat om relevante doelgroepen enthousiast te maken over een merk. Mojo werkt al sinds het allereerste festival in 1976 samen met partners om gebruik te maken van deze livebeleving en in te spelen op de unieke state of mind van festivalbezoekers om op die manier specifieke marketingdoelstellingen te bewerkstelligen.

De kracht van live muziek

Uit recent Brits onderzoek is gebleken dat het bijwonen van live muziek een zodanig grote impact heeft op het geluksgevoel en welzijn van de bezoeker dat het zelfs je leven zou kunnen verlengen. Marcel Surendonk: “En precies dát geluksgevoel, die memorabele beleving en het sociale aspect van samen beleven maakt live muziek zo emotioneel intens dat de bezoeker, een doelgroep met een enorm groot aandeel millennials, open staat voor nieuwe ideeën en connectie van merken die betrokken zijn bij het festival. Voor merken dus dé kans om in contact te treden.”

De festivalbezoeker is superpromotor

Bijkomend voordeel van muziekfestivals is dat juist dáár die anders zo moeilijk te bereiken doelgroep, millennials, te vinden is. Festivalgangers blijken bovendien bovengemiddeld effectieve fan ambassadeurs te zijn. Het zijn enthousiaste persoonlijkheden die een groot netwerk hebben, actief zijn in het delen en overtuigingskracht hebben. Het zijn dus superpromotors.