Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Het belang van muziek verbindt NN met North Sea Jazz

Pieter Van der Meer 20 juni 2018

North Sea Jazz heeft dit jaar een nieuwe naamgevende hoofdsponsor: NN Group, het moederbedrijf van Nationale-Nederlanden. Remco Barbier, hoofd Branding bij NN Group, legt uit wat de strategie daar achter is. "Met onze partnerships willen wij mensen de mogelijkheid bieden deel uit te maken van iets bijzonders. We zijn ervan overtuigd dat we samen met North Sea Jazz deze ambitie op inspirerende wijze verder kunnen vormgeven.”

De verzekeraar is een actief sponsor in diverse sectoren, die dicht staan bij wat mensen belangrijk vinden en waar een partnership van toegevoegde waarde kan zijn. De sponsoractiviteiten richten zich al op hardlopen en kunst, en daar is door de samenwerking met North Sea Jazz nu ook muziek aan toegevoegd.  

Kunst en hardlopen

Op het gebied van kunst ligt de focus in Nederland op samenwerking in steden waar NN is gevestigd, zoals het Mauritshuis en het Gemeentemuseum in Den Haag. In Rotterdam is NN partner van het Nederlands Fotomuseum, ambassadeur van de Kunsthal en partner van de jaarlijkse kunstbeurs Art Rotterdam.
 
Met de verschillende activiteiten in de hardloopsport, wil NN hardlopers helpen bij het behalen van hun sportieve doelen. NN is al jaren sponsor van de NN Marathon Rotterdam en de NN City Pier City Den Haag, en is sinds begin vorig jaar mede initiatiefnemer van het NN Running Team, het eerste professionele running team ter wereld.

Mogelijkheden voor relaties

“Hardlopen is populair, zowel bij de medewerkers van NN, als bij klanten en relaties”  legt Barbier uit. "We nodigen adviseurs bijvoorbeeld bij verschillende evenementen uit om mee te doen aan een businessrun of om bij de start of finish aanwezig te zijn." Hardlopen is een sport die door heel veel mensen wordt beoefend, maar er is ook een doelgroep die niet in hardlopen is geïnteresseerd, merkt Barbier op. "Dat is ons startpunt geweest voor de vraag: welk domein kunnen we aan onze sponsoringactiviteiten toevoegen zodat we onze mogelijkheden voor relatieontvangsten uitbreiden?" 

Zo kwam NN al snel bij muziek uit. Bij het inventariseren van de mogelijkheden van dat sponsordomein kwamen verschillende festivals, concertlocaties en mogelijke partners voorbij. "We hebben samen gekeken welke kansen er in de markt liggen.”

"Dat wat belangrijk is voor klanten, is ook belangrijk voor NN. Dus kiezen we in sponsoring voor onderwerpen die dicht bij mensen staan, waarmee we een grote groep kunnen bereiken." Remco Barbier (NN Group)

Grootste indoor jazzfestival

Tijdens die verkenning kwam in een gesprek met Mojo North Sea Jazz ter sprake en, waren beide partijen het snel eens dat het jazzfestival goed bij het merk NN past. "North Sea Jazz staat bekend als het grootste indoor jazzfestival ter wereld met zo’n 70.000 bezoekers. Er komen veel Nederlanders op af, maar ook uit de hele wereld trekt het festival muziekliefhebbers. Het kenmerkt zich door de optredens van de grootste artiesten én nieuw talent op het podium." Het festival heeft net als NN een rijke historie, en nauwe banden met Rotterdam.  "Voor ons was dat alles de optelsom waarom we dit partnership graag aan wilden gaan."  

In de gehele mix van marketingactiviteiten is sponsoring voor NN een belangrijk onderdeel, legt Barbier uit. "Als verzekeraar heb je veel minder klantcontacten dan bijvoorbeeld een bank of een merk dat je in de supermarkt kunt kopen. Door met sponsoring actief te zijn kunnen we dat klantcontact wel creëren." De gemene deler van de activiteiten van NN is de wereldwijde merkessentie van NN: "You matter". 

Muziek als verbinding

"Dat wat belangrijk is voor klanten, is ook belangrijk voor NN. Dus kiezen we in sponsoring voor onderwerpen die dicht bij mensen staan, waarmee we een grote groep kunnen bereiken." Net als met hardlopen in de sport ziet Barbier in muziek een thema dat voor veel mensen belangrijk is. "Bijna iedereen luistert dagelijks muziek. Daarbij speelt muziek een rol bij grote levensgebeurtenissen als verjaardagen, trouwen en overlijden. Het is een onderwerp dat dicht bij mensen staat. Dat is de rode draad in de keuzes voor onze sponsordomeinen."