Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Festivals zijn statussymbool voor bezoekers

Redactie Livescope 26 mei 2018

Zien en gezien worden: festivals blijken daar de ideale gelegenheid voor te zijn. Uit het Cultuursector Merkonderzoek komt naar voren dat festivals net als auto's en horloges door bezoekers worden gebruikt als statussymbool. Van de muziekfestivals scoren North Sea Jazz en Pinkpop het beste op statusverhoging en identiteitsversterking.

Nog meer dan festivals zijn het klassieke concerten waarbij de bezoekers pronken met het cultuurbezoek om de eigen status en identiteit op te poetsen. Dit blijkt uit de zevende editie van het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.450 volwassen Nederlanders. De speciale onderzoekseditie van 2018 is met de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Universiteit Twente (UT) ontwikkeld. 

Dankzij sociale media 

UvA-professor Fred Bronner en UT-professor Robert de Hoog lichten hun conclusie over imagoverhoging door festivalbezoekers toe: "Niet alleen door de aanschaf van auto’s en horloges, maar ook met het cultuurbezoek willen mensen aan hun omgeving laten zien wie ze zijn en wat hun status is. Dankzij sociale media zijn de kansen om met cultuurbezoek te showen sterk toegenomen", verklaren UvA-professor Fred Bronner en UT-professor Robert de Hoog.

Top-6

In de top-6 van statusverhoging door cultuurbezoek staat festivalbezoek op de tweede plek achter klassiek concertbezoek. Op plek 3 staat theaterbezoek, gevolgd door het bezoeken van een museum en de bioscoop. Popconcerten staan op de zesde plek in het onderzoek. Bij identiteitsversterking staat het bezoeken van popconcerten juist hoger: op plek 3 achter klassiek concertbezoek en festivals.

North Sea Jazz en Pinkpop


Onder de festivalbezoekers die op zoek zijn naar statusverhoging heeft het rondreizende theaterfestival Parade de hoogste waardering. Festival North Sea Jazz wordt als derde genoemd achter filmfestival IDFA. Het Rotterdamse filmfestival IFFR scoort het best onder degenen die met het festivalbezoek hun identiteit willen tonen aan de omgeving. Pinkpop staat in deze categorie als derde.

Stimuleer het delen van ervaringen

Culturele organisaties kunnen van dit onderzoek leren hoe belangrijk het is om bezoekers te stimuleren om hun ervaringen met anderen te delen via social media, geven de onderzoekers als advies. Zij zien nog andere groeikansen: "Exclusiever profileren van cultuurbezoek, meer benadrukken van de sociale impact van dit bezoek op de omgeving, de bezoeker het aanbod zelf meer laten samenstellen zoals bij festivals met blokkenschema’s en de bezoeker meer laten participeren. 


Foto: Shutterstock.com