Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Augmented reality-app van U2 helpt bij storytelling

Remco Tervoort 29 mei 2018

U2 staat erom bekend innovatief te zijn en grenzen te verleggen. Voor hun nieuwste tour heeft de band een nieuwe app ontwikkeld, waarbij augmented reality een grote rol speelt. In een tijd waarin veel artiesten klagen over de hoeveelheid telefoons tijdens optredens, wil U2 juist dat bezoekers hun smartphone gebruiken aan het begin van het concert.

Voor de 'Experience+Innocence Tour' - die begin mei in het Amerikaanse Tulsa begon – ontwikkelde U2 de ‘U2 Experience’ app. Aan het begin van het concert kunnen bezoekers hun smartphones richten op een gigantisch LED-scherm. Met behulp van de app ontvouwt zich dan een 'speciaal op maat gemaakt audiovisuele ervaring'. 

Fans kunnen de app ook thuis gebruiken door hun telefoon op de cover van U2’s laatste album ‘Songs of Experience’ te richten om een voorproefje te krijgen van het optreden.

Volgens Willie Williams, regisseur van de tour van U2, ontstond het idee voor de augmented reality-app al enkele jaren geleden. “Ik werd een paar jaar geleden gegrepen door AR. Ik wilde iets ontwikkelen wat op grote schaal te gebruiken was”, zegt Williams tegen Rolling Stone.

"Het punt van een rockshow is dat het een gemeenschappelijke ervaring is. Normaal zouden bezoekers gewoon hun telefoon de hele tijd voor hun gezicht houden om te filmen of foto’s te maken. We wilden dit omzetten in een ervaring die je deelt met duizenden anderen. De app is zeker niet het fundament van de show, maar het is een tool voor storytelling. Als je het in de context ziet, snap je welk onderdeel van het verhaal wordt verteld." 

Knipoog

Williams vertelt dat hij twee zorgen had bij de ontwikkeling van de app en bijbehorende augmented reality-ervaring. "Ten eerste wilde ik niet dat er een situatie zou ontstaan waarbij op een scherm opeens de melding stond: 'Pak allemaal je telefoon en druk op de rode knop.’ Niets drukt de vibe van een optreden meer de kop in dan het geven van instructies. Er zit natuurlijk ook wel enige ironie in het feit dat de ondergang van entertainment in de 21e eeuw is dat niemand meer daadwerkelijk kijkt. Iedereen zit op zijn telefoon. Het is daarom een knipoog van ons dat een deel van de show alleen te bekijken is via je telefoon."


Headerfoto: Wikimedia