Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Talpa en MediaMarkt lanceren Nederlandse Spotify-concurrent

Redactie Livescope 12 april 2018

Nederlandse muziekliefhebbers hebben weer een nieuwe muziekstreamingdienst om uit te kiezen: Juke. Talpa Radio van John de Mol en MediaMarkt willen hier de tweede muziekaanbieder na Spotify in Nederland van maken.

In de week waarin het Zweedse Spotify op Wall Street naar de beurs ging, lanceerden Talpa Radio en MediaMarkt een Nederlandse concurrent. Juke draaide al sinds augustus in een bètaversie, maar is nu pas echt klaar voor gebruik. Helemaal nieuw is Juke overigens niet, want in 2012 probeerde MediaMarkt het al met de muziekdienst. Die poging strandde toen snel. Met Talpa Radio durft de electronicawinkelketen het nog een keer aan. 

Kennis Nederlandse markt

Met radiostations als Radio 538, Sky Radio en Veronica brengt Talpa Radio kennis van de Nederlandse muziekliefhebber mee. Patrick Goldsteen, Innovation Director bij Talpa Radio, ziet daarom volop kansen voor een Nederlandse muziekdienst naast Spotify (3 miljoen betalende luisteraars) en Apple Music (1,1 miljoen betalende luisteraars). 

'Gat in muziekstreamingmarkt'

"Doordat wij met de radiostations van Talpa wekelijks 7,3 miljoen luisteraars bereiken, kennen wij de voorkeuren van Nederlandse muziekliefhebbers als geen ander", zegt Goldsteen in een interview met AD. Talpa en MediaMarkt zien vooral kansen omdat ongeveer de helft van de Nederlanders nog geen muziekdienst hebben, maar dat wel zouden willen. Dat blijkt uit een inmiddels al wat ouder onderzoek van GfK uit 2015. De vraag is daarom of het gat dat zij zien in de muziekstreamingmarkt niet al opgevuld is. 

40 miljoen songs

Juke wil het verschil maken door luisteraars aan dj's of artiesten als hun muzikale gids te koppelen. In de gratis versie kun je alleen naar de radiostations luisteren. In de premium-versie hebben gebruikers, net als andere aanbieders, de keuze uit ruim 40 miljoen nummers. Het is daarbij ook mogelijk om een favoriete song wat de luisteraar op de radio hoort gelijk aan een afspeellijst toe te voegen. De 54 winkels van MediaMarkt zullen als een fysiek verkoop- en servicepunt gaan dienen.