Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Sponsoruitgaven aan festivals groeien naar bijna $1 miljard

Remco Tervoort 17 april 2018

De uitgaven aan sponsoring groeien in 2018 door naar 65,8 miljard dollar, een stijging van bijna 5 procent. In Noord-Amerika gaat iets minder dan 1 miljard dollar van het sponsorgeld naar festivals. Dat blijkt uit ESP’s 33e vooruitzicht op de wereldwijde ontwikkeling op de sponsoringmarkt.

De uitgaven aan sponsoring stegen in 2017 wereldwijd met 4,3% naar 62,7 miljard dollar. De groei was wel iets minder hoog dan voorzien door ESP (voorheen IEG). De groei in Noord-Amerika blijkt eveneens minder groot te zijn geweest en uit te komen op 3,6% naar 23,1 miljard dollar. Belangrijke factor is dat grote bedrijven in met name de bier- en frisdrankindustrie, traditioneel grote sponsors, op meerdere terreinen aan het bezuinigen zijn. 

Voor dit jaar verwacht ESP een forse stijging van 4,9%, wat de uitgaven aan sponsoring op 65,8 miljard dollar brengt. Daarmee groeien de uitgaven voor sponsoring harder dan andere marketingcommunicatiemiddelen, zoals advertising en pr. In Azië groeien de bestedingen het hardst: met 5,7% tot 16,6 miljard dollar. Daarna volgen Europa (5,1%) en Noord-Amerika (4,5%). 

Uitgaven Sponsoring Festivals

Anheuser-Busch InBev

In Noord-Amerika wordt 4% van het sponsorgeld uitgegeven aan festivals, jaarmarkten en kermissen en jaarlijks terugkerende evenementen. Dat komt neer op bijna 1 miljard dollar. In 2017 lag dit bedrag nog op 903 miljoen dollar en een jaar eerder op 878 miljoen dollar. 

Anheuser-Busch InBev, dat onder andere Budweiser en Jupiler tot zijn merken mag rekenen, is de grootste sponsor van festivals en jaarmarkten en kermissen.
 
Overigens kennen festivals wel een kleinere groei dan andere sectoren als sport en entertainment. Het meeste sponsorgeld in Noord-Amerika gaat zoals vanouds naar sport (70%).


Headerfoto: pitpony.photography / CC-BY-SA-3.0