Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Muziektoerisme als citymarketing

Pieter Van der Meer 5 april 2018

Na de hit 'Zoutelande' van Bløf trekt het kleine Zeeuwse kustplaatsje duidelijk meer toeristen. Dat zelfde effect is al jaren zichtbaar bij het zebrapad van Abbey Road van The Beatles, The Joshua Tree van U2 en Graceland van Elvis: plekken waar muziekliefhebbers dichterbij hun muziek willen komen. Leonieke Bolderman van de Erasmus Universiteit in Rotterdam deed onderzoek naar dit muziektoerisme, waar ook nog volop commerciële kansen in liggen.

Muziektoerisme is de laatste jaren uitgegroeid tot een succesvolle industrie en een populair tijdverdrijf onder muziekliefhebbers. In de citymarketing van veel steden wordt muziek ook steeds vaker centraal gezet om een stad een nieuwe identiteit te geven. Dat is duidelijk te zien in een toenemend aantal musea en stadswandelingen rond muzikaal erfgoed en festivals. Unesco startte zelfs een 'Cities of Music' netwerk om muzieksteden meer op de kaart te zetten. 

Muzikale topofilie

Over de vraag waarom bepaalde muzieksteden populairder zijn en wat muziek nu doet met de identiteit van een stad, is nog weinig bekend. Leonieke Bolderman promoveerde onlangs aan de Erasmus Universiteit op een onderzoek naar muzikale topofilie: mensen bouwen een band op met een plaats door de muziek. In het onderzoek vergeleek Bolderman verschillende soorten toerisme: van Wagner in Bayreuth tot ABBA in Stockholm. 

Spotify als vakantiebandje

Daarnaast vroeg ze toeristen ook naar hun vakantiemuziek die ze verzamelen met Spotify om mee te nemen op reis. De muziek streamingdienst is daarmee de moderne variant van het vakantiebandje geworden. Het idee is hetzelfde gebleven, want de muziek wordt de soundtrack van een vakantie. Die associaties dragen bij aan het gevoel dat muziek oproept bij bepaalde plaatsen. Bij sommige mensen gaat die emotionele vervoering en verbeelding zo ver dat ze die specifieke plaats waar bijvoorbeeld een album is opgenomen ook willen bezoeken. 

Het strandhuis in Zoutelande

In het Zeeuwse Zoutelande ziet onderzoekster Bolderman een goed en recent voorbeeld. Na de hit 'Zoutelande' van Bløf heeft het VVV in Zeeland een stuk drukker gekregen met luisteraars die het oude strandhuis willen bekijken waar Pascal Jacobs en Geike Arnaert in hun duet over zingen. Dat Bløf hier een Nederlandse cover van het Duitse nummer 'Frankfurt Oder' van Bosse en Anna Loos maakte, zal de meeste toeristen overigens ontgaan. 

Lokale identiteit

Bolderman zegt in een interview op NWO.nl dat 'Zoutelande' laat zien dat muziek aan een lokale identiteit kan bijdragen. "Daardoor raken muziek en plaats met elkaar vervlochten. Bepaalde muziek kan aanvoelen alsof het onlosmakelijk verbonden is met specifieke plekken, terwijl dat verband door als luisteraars en fans voortdurend actief gelegd wordt, geholpen door tekst en beeld, en binnen een bepaalde socio-culturele context. Dat proces, dat is wat muziektoerisme zo interessant maakt."
 
Bronnen: NWO.nl en EUR.nl

Foto: Flickr (CC) / Christiaan Triebert