Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

Leffe en Record Store Day: samen genieten van bier en vinyl

Pieter Van der Meer 20 april 2018

Morgen is het Record Store Day, de internationale feestdag voor de platenzaak. In Nederland wordt deze dag voor de negende keer meegevierd in ruim honderd winkels met 325 gratis optredens. Samen met de nieuwe hoofdsponsor Leffe zet Record Store Day in op het genieten van bier en vinyl.

Tot vorig jaar was House of Marley, bekend van koptelefoons en platenspelers, de hoofdsponsor van Record Store Day Nederland. Met het Belgische speciaalbiermerk Leffe (onderdeel van AB Inbev) heeft Record Store Day Nederland een echt a-merk aan de dag weten te binden. 

Zinvol leven en genieten

Esther Vollebregt, projectleider van de Stichting Record Store Day Nederland, is enthousiast over de nieuwe samenwerking met Leffe. "Pal na Record Store Day vorig jaar ben ik in contact gekomen met Leffe. We hadden gelijk leuke gesprekken en het klopte gewoon. Ze zijn heel erg bezig met zinvol leven en genieten. Toen was de koppeling eigenlijk snel gelegd. We zijn echt super blij met ze."  

Goede combi

Sjors van Drie, senior Brand Manager van Leffe, liet eerder al weten dat hij de samenwerking met Record Store Day een goede combi vindt. "Leffe bier staat voor genieten en de tijd nemen voor mooie momenten. Niet voor niets hebben we daar in onze meest recente campagne al een parallel getrokken met het luisteren naar vinyl. De samenwerking met Record Store Day is daarin een logisch vervolg."

Leffe truck

Op zaterdag 21 april is Leffe bij meerdere winkels zichtbaar. Zo staat de Leffe Truck, die ook vaker op foodtruckfestivals wordt ingezet, bij platenzaak North End in Haarlem. "De platenzaken die een vergunning hebben, schenken ook Leffe. De meeste winkels werken samen met een horecazaak uit de buurt en andere winkels hebben een vergunning voor een dag."

Songtekst op Leffe glas

Met een speciale actie op de social media werd Leffe voor Record Store Day ook al onder de aandacht gebracht. "Het glas is voor Leffe een belangrijk speerpunt. We hebben daarom een actie gedaan waarbij 10 mensen een glas met hun favoriete songtekst ingegraveerd kunnen winnen." 

Golden tickets

Naast Leffe is Mojo ook al jaren sponsor van Record Store Day via de festivals Down the Rabbit Hole en nu ook met Lowlands. "Wat we altijd doen is een soort Sjakie en de Chocoladefabriek-idee doen: we kijken welke festivalact met een nieuwe release komt en daarin verstoppen we dan kaarten voor Lowlands of Down the Rabbit Hole. Dit jaar doen we dat met Rag 'n' Bone Man en First Aid Kit."  

Groei

Vollebregt geeft aan dat Record Store Day de afgelopen jaar flink gegroeid is. "Eerst was het voor een paar winkels belangrijk, maar nu is het voor bijna alle platenzaken belangrijker dan Kerst. Er komen ook steeds meer releases rond Record Store Day uit. En het aantal artiesten dat belangeloos optreedt groeit ook maar: dit jaar meer dan 200 artiesten, waaronder ook Waylon, Racoon en Johan." 

Om Record Store Day te organiseren zijn sponsors noodzakelijk, legt Vollebregt uit. "Wij zijn als stichting een soort marketingorganisatie tussen de labels en de winkels. De brancheorganisaties dragen ook bij aan de marketing rond Record Store Day, maar zonder sponsors kunnen we simpelweg niet bestaan. En het maakt het ook een stuk leuker natuurlijk!"

Meer info bij Recordstoreday.nl