Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

7 trends in sponsoring (deel 1)

Remco Tervoort 24 april 2018

De wereld van sponsoring is aan het veranderen. Ontwikkelingen in onder meer data, social media, privacy en maatschappelijke betrokkenheid drukken een belangrijke stempel op de sponsorwereld. Tijdens het Sponsorreport Jaarcongres in de Philharmonie te Haarlem kwamen alle trends in sponsoring en partnershipmarketing aan bod. We zetten de belangrijkste conclusies op een rij. Vandaag deel 1.

1. Data als gamechanger 

Het aantal bezoekers aan muziekfestivals in Nederland groeit al enkele jaren. De bezoekers van deze festivals gaven in 2016 in totaal €513,1 miljoen uit, 9% meer dan in het jaar daarvoor en goed voor 76% van de totale festivalbestedingen. Hoewel de populariteit van muziekfestivals groeit, komt nog steeds maar een relatief klein deel van de inkomsten van Nederlandse betaalde festivals uit sponsoring. Mogelijk dat big data hier verandering in kan brengen. Met data leer je je bezoekers namelijk beter kennen en kun je hen op maat bedienen. Welke sponsor wil nou niet weten welke drankjes het meest besteld worden of hoeveel bezoekers uitgeven?

Sponsors zoeken tegenwoordig naar direct contact met consumenten en ze willen dat consumenten betrokken zijn bij hun merk. Sponsoren willen daarnaast toegang tot de consument. Dankzij fansegmentatie kunnen meer en betere sponsorproposities door festivals worden gecreëerd. Door data op de juiste manier te gebruiken en te integreren in je organisatie kun je zelfs 1 op 1 marketing toepassen. Van big data naar small data. 

Door relevante media(kanalen) in te zetten kun je het verschil maken en doelstellingen realiseren

2. Festivals zijn mediabedrijven

Content is al jaren een buzzwoord in de sponsor- en marketingindustrie. En ook tijdens het Sponsorreport Jaarcongres kwam het onderwerp uitgebreid aan bod. Met behulp van video’s, foto’s en artikelen kun je festivalgangers en consumenten raken. Zo veranderen festivalorganisaties langzaam in mediabedrijven. In de sport ontwikkelen de grootste clubs ter wereld al een eigen mediahuis waar marketing en communicatie samenkomen. Een trend die mogelijk ook zijn weg naar de festival- en evenementenwereld weet te vinden. 

Maar niet alleen festivalorganisaties zijn uitgegroeid tot mediabedrijven. Ook het umfeld rondom de muziekindustrie heeft een functie in het medialandschap. Denk aan de Ziggo Dome of AFAS Live, waar elke maand tienduizenden mensen naar toe trekken. Of bijvoorbeeld musea, waar miljoenen bezoekers uit binnen- en buitenland in aanraking komen met cultuur. Maar ook theaters of platenzaken kunnen de rol van mediabedrijf vervullen. Door relevante media(kanalen) in te zetten kun je het verschil maken en doelstellingen realiseren.

3. Zoek de (verrassende) samenwerking

Zelfs een supermarkt heeft een belangrijke rol in het medialandschap. We doen allemaal boodschappen, en vrijwel altijd bij dezelfde supermarkt. Voor de festivalwereld ligt er een kans om de samenwerking met een supermarktketen of lokale supermarkt te zoeken op het gebied van food. Festivalbezoekers hechten steeds meer waarde aan een goed en duurzaam voedsel- en drankaanbod. Sta je als festival voor duurzaamheid, denk dan bijvoorbeeld aan een samenwerking met Marqt in de vorm van een pop-up supermarkt op het festivalterrein, of de verkoop van bepaalde producten die alleen Marqt verkoopt. Er liggen veel kansen voor de muziek- en festivalwereld in samenwerkingen met retailers. Je hebt een enorm groot bereik en met de component food kun je eenvoudig de link naar food leggen. Retailers hebben een enorme marketingpower. Profiteer daarvan. 

Maar je kunt het ook breder trekken in de vorm van een samenwerking met een modeketen, bijvoorbeeld voor de lancering van een nieuwe collectie. Of zelfs een speciale collectie specifiek voor een bepaald festival. Het partnership tussen WE Fashion en Goede Tijden Slechte Tijden is een goed voorbeeld van een geslaagde samenwerking op het gebied van branded content. WE Fashion wilde graag meer jonge vrouwen bereiken en heeft dat gedaan door een verhaallijn rondom de introductie van een nieuwe kledinglijn te integreren in GTST. Met een 360 graden-aanpak wist WE Fashion zo al haar doelstellingen te bereiken. 

Sponsorreport Jaarcongres We

Headerfoto: Shutterstock.com