Maandelijkse e-mail met de nieuwste en meest interessante artikelen.

Yes! Je bent nu ingeschreven voor de Livescope nieuwsbrief!

Check
 
 

7 stappen naar een succesvolle festivalsponsoring

Redactie Livescope 15 maart 2018

Sponsoring wordt tegenwoordig vaak bestempeld als pretentieloos ‘logo plakken’ maar niets is minder waar, zeker niet wanneer je sponsor van een festival bent. Sponsoring vraagt alleen meer aandacht en commitment en succes is daarom vaak lastiger te bereiken. Maar eenmaal succesvol kan geen enkele andere marketingvorm tippen aan het fenomeen sponsoring. Marcel Surendonk (Head of brand partnerships Mojo) geeft in dit blog zeven tips om het begeerde sponsor-succes op een festival te behalen.

1. Ken de bezoekers

Heb respect voor de bezoeker en verdiep je in zijn/haar behoeften. Kennis van de markt is de basis van elke marketingactie, dus waarom zou je daar bij een festival niet mee beginnen. Eén en dezelfde activatie voor meerdere festivals suggereert dat je als merk denkt dat alle festivals en haar bezoekers gelijk zijn.

2. Wees authentiek en relevant

Wellicht een open deur, maar we zien de plank nog vaak genoeg mis geslagen worden. Blijf als merk dicht bij jezelf en zorg ervoor dat je een bepaalde relevantie hebt: biedt een service of entertainment. Maak bij dat laatste niet de fout te willen concurreren met het programma van het festival zelf. 

3. Denk lange termijn

Sponsoring kent weinig korte termijn effecten, maar het effect op langere termijn kan zeer duurzaam zijn. Maak daarom minimaal een 3-jaren plan.

4. Evalueer zorgvuldig

Sponsoring heeft tijd nodig, dus een keiharde evaluatie na het eerste jaar is meestal niet gewenst. Je doelstellingen zouden voor minimaal 3 jaar opgesteld moeten zijn. Op een festival kun je zeer intens 1-op-1 contact bewerkstelligen, maar dat vereist wel meer tijd.

5. Meet, maar altijd met mate

Meten is weten, maar ook vergeten. Cijfers zijn belangrijk en is het zeker aan te raden goed onderzoek te doen. Maar vergeet bij de evaluatie niet het onderbuikgevoel! Juist de doelstellingen van sponsoring zijn vaak lastig in kwantitatieve cijfers weer te geven.

6. Vergeet je activatiebudget niet

Om partner van een festival te mogen worden zul je uiteraard rekening moeten houden met een sponsorfee. Maar minstens zo belangrijk is budget om je sponsoring te kunnen exploiteren. In de ideale (theoretische) wereld zou dat in de verhouding 1:2 of zelfs 1:3 zijn (sponsorfee vs. activatiefee), maar een goede start is om minimaal rekening te houden met hetzelfde bedrag als de sponsorfee.

7. Integreer sponsoring in de marketing

Bij veel bedrijven staat sponsoring nog los van andere marketingactiviteiten. Door in je algemene communicatie gebruik te maken van de rechten die je als sponsor krijgt, maak je beter gebruik van partnership én breng je meer lengte in je sponsoring. Niet alleen het festival zelf is als communicatie-moment interessant, denk ook aan de start kaartverkoop en aankondiging van line-up bijvoorbeeld.

Kortom: wees authentiek en relevant, maar vergeet niet op de juiste plekken en momenten te laten zien dat je er bent (toch nog beetje logo plakken dus...)